En liten PostN(M)ord-historia

En relativt nära bekant, dock inte så bekant att jag alltid har koll på om hon är hemma eller inte, boende i Kiruna. Fyllde jämna 70 år dagarna före julafton. Vi ville skicka en liten present och gratulationer. Inget fantastiskt – jag gjorde en liten canvastavla på vår hund Olle, en liten vit westie.

16/12 skickades paketet, väl inpackat i en av PostNords egna kartonger – frid o fröjd för 167 spänn i fraktkostnad.

13/1 får jag lösa ut returen för 110 spänn till. Visar sig att vännen varit bortrest alldeles för länge. PostNords regler tillåter bara att paket blir liggande hos ombuden i 14 dagar, därefter obönhörligen retur. Men vad f-n, lite får man stå ut med så att bolagen kan svara upp mot avkastningskraven.

23/1, efter att ha kollat att vännen nu var på plats (skippade överraskningsmomentet), nytt försök att få iväg paketet, denna gång för 140 kr (Jag hade ju redan en kartong).

24/1 får jag en avi i brevlådan (tala om snabb postgång – borde kunna vara ett exempel att visa på i PostNords internutbildning) om att paketet är på väg i retur. Skall finnas tidigast 25/1 kl.16.00 hos mitt lokala ombud.

Under dagen 24/1 en relativt animerad diskussion med PostNords kundservice – jodå, min beskrivning av förloppet är helt korrekt, det kan man se i sina datorer, och paketet befinner sig just då i Örebro. Vad bra, då kan man väl styra om paketet dit det ska, till Kiruna. Efter en stunds telefontystnad på grund av intern överläggning (tror jag) får jag dock beskedet att så inte var möjligt utan enligt PostNord skulle jag få lösa ut paketet hos mitt ombud för ytterligare 110 spänn.

Ungefär 16.05 25/1 är jag på plats men tyvärr inte paketet (inte fullt så snabb postgång således).

På morgonen 26/1 kommer paketet till ombudet, som nu blivit rätt förtvivlad över hanteringen. Möjligen kan en liten bit av streckkoden för den första returen inte blivit övertäckt vid det nya försöket att få iväg paketet (tror hon). Hon hade nu ordnat detta och på nytt lagt paketet som utgående utan extra kostnad för undertecknad. Vilket kanske ur PostNords perspektiv lade grunden för fortsättningen. Dessutom fick jag en liten påse chokladgodis som tröst, på ombudets bekostnad. Ingår nog inte i PostNords regelverk.

30/1 ringer ombudet hem för att meddela att de fått paketet i retur igen. Nu har man verkligen härsknat till och själv ringt och skällt på PostNords kundservice. Med godkännande från PostNord hade nu ombudet på nytt skickat iväg paketet med löfte om inga fler returer. Och så här långt stämmer detta för…..

Idag den 8/2 ringer jag vännen för att efterhöra läget: inget paket har kommit fram.

Hur kan det ha blivit på detta vis? Kan det möjligen bero på att nödvändig gemensam infrastruktur (som t.ex. post) förvandlats till ett bolagiserat/privatiserat plockepinn med avkastningskrav i alla sina delar. Tidigare var du medborgare och åtnjöt en gemensam infrastruktur och betraktades den som nödvändig fick den kosta. Nu är du kund i plockepinnet och visst, kundorientering tas upp i högtidstalen, men inkräktar den på avkastningskravet är den inte mycket värd.

Begreppen att något ”går som tåget” eller något är säkert ”som ett brev på posten” har fått nya innebörder!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *